Loading
דלג לתוכן
איך ללמוד לרקום מגיל צעיר?

איך ללמוד לרקום מגיל צעיר?

מחפשים תחביב חדש שיעביר לכם את שעות הפנאי בכיף? רוצים להעניק מתנה שווה במיוחד לאנשים שאתם אוהבים? הכירו את ערכת תמונה בלגו: ערכה מאובזרת אחת בכל מה שתצטרכו עבור יצירה של שעות ארוכות מלאות בהנאה, שתיצור לכם כל תמונה שתבחרו. אם אתם רוצים לדעת עוד על הקסם הזה, אנחנו מזמינים אתכם להציץ במדריך שהכנו לכם על הערכה המסקרנת הזאת. אז בואו נתחיל!

ריקמה

"רוקם לעצמי חלומות"

צעדים ראשונים לרוקם מתחיל

אפשר להתחיל לרקום בגילאים צעירים ממש, כבר מגיל ארבע או חמש. כולנו אוהבים ללמוד ולגלות כישרון או תחביב חדש מלא באפשרויות, שמאפשר לנו להכין בכל פעם מחדש יצירה יפה אחרת ומלאכת הרקמה מאפשרת בדיוק את זה. רקמה למתחילים מתאימה לילדים ברמת הקושי שלה, ובכך היא מאפשרת להם לפתח ולשפר גם את הכישורים המוטורים העדינים שלהם, גם את היצירתיות שלהם ובזכות ההצלחה שהם חוו ביצירת רקמה יפה שהיכנו בעצמם – גם את הביטחון העצמי ואת הערך העצמי שלהם. לשם התחלת הרקמה יש להצטייד באביזרים הרלוונטיים למלאכה, בעיקר לאלו מאיתנו אשר עושים זאת בפעם הראשונה. בערכת רקמה יש האביזרים שבלעדיהם אי אפשר ללמוד לרקום:


• בד רקמה: חשוב שבד הרקמה לא יהיה בד דחוס וצפוף מידי, אך גם לא בד עבה מידי. אפשר למצוא בדי רקמה בשלל צבעים, ותוכלו לבחור את הבד שמתאים לרקמה שאותה אתם רוצים לרקום. 


חוטים: תוכלו לבחור את החוטים המתאימים לציור שאותם אתם רוקמים. החוטים צריכים להיות בעובי המתאים לרקמה – חוט מספר 8 או חוטי מולינה – כאשר העבודה והטכניקה של הרקמה תשתנה בהתאם לסוג החוט הנבחר. 


• מחט: כמובן שאי אפשר לרקום בלי מחט. שימו לב, לא מדובר במחט תפירה קטנה אלא במחט ארוכה יותר ועבה יותר כך שתתאים לעובי החוט המתאים לרקמה. 


רשימת הדרכים והשיטות לרקמה מדויקת

• כדאי לבחור בציור שלא יהיה מסובך מידי לביצוע. אפשר לבחור בהתחלה דוגמה פשוטה כמו פרח, כוכב או דג שאפשר יהיה לרקום אותה גם בגודל גדול ושלא תהיה מלאה בהרבה פרטים קטנים.

 • ברקמות הראשונות כדאי להשתמש בבדים שיש בהם יותר חורים והם פחות דחוסים.•    אפשר להשתמש בנייר העתקה או בטוש נעלם כדי לסמן את קווי המתאר של הציור על הבד. העתקת קווי המתאר תקל על פעולת הרקמה ותעזור ליצור רקמה מדויקת יותר וציור ברור יותר.

 • כשניתן לילדים לרקום, כדאי לתת להם להשתמש במחט פלסטיק לא חדה שתהיה יותר בטיחותית, אך עדיין מספיק עבה וחזקה ליצירת רקמה.


 • נתחיל בהכנסת החוט לקוף המחט. נעבוד עם חוט כפול אשר לא יהיה ארוך מ-30 ס"מ, כדי שהוא לא יסתבך ויסרבל את העבודה.


• כדי ללמוד את פעולה הרקמה כדי להתחיל בתפר פשוט – המחט תתקדם קדימה כאשר פעם אחת היא מוחדרת מעל הבד, פעם אחת מתחתיו וכך הלאה. 

טכניקות ליצירת הרקמה המושלמת

ישנן טכניקות וצורות שונות של רקמה שבהן אפשר להכניס ולהוציא את המחט והחוט אל תוך הבד ומתוכו. קיימת חשיבות לסדר ולרציפות של הפעולה, כאשר יש טכניקות קלות יותר וקשות יותר שאפשר ללמוד ולפתח עם הזמן, כדי ליצור יצירות שונות עם ניואנסים חדשים. לדוגמה:


• תך קרוס סטיץ' : זוהי טכניקה שיוצרת על הבד צורה של פלוסים או איקסים. בזכות שיטה זו אפשר לרקום בקלות באמצעות סימון של שתי שורות בנקודות. נרקום באלכסון משמאל לימין את קו הרצוי מעלה ומטה ומנקודה לנקודה. לאחר שנסיים שורה, נתחיל לרקום את השורה התחתונה מימין לשמאל באותה הדרך עד שייווצרו איקסים.


• רקמת גובלן: דרך זו היא קלה דיה לרקמה. מדובר בתווית החוט מלמעלה למטה כפס בכל רוחב שנרצה, כאשר אפשר לעשות את התפר בצורה ישרה ובצורה אלכסונית מימין לשמאל. 


• רקמת תך כפול: רקמה זו יוצרת קוים ישרים ומעוקלים. אפשר לעשות אותה מימין לשמאל כאשר המחט תיכנס אל תוך הבד מלמעלה למטה בכל נקודה.

מוטוריקה עדינה בחוט ומחט

מוטוריקה עדינה מתייחסת בעצם לפעילות השרירים הקטנים בכף היד ובאצבעות אשר משמשות אותנו לפעילויות יום-יומיות רבות, הן בילדות והן בבגרות. הפעילויות אשר דורשות מוטוריקה עדינה הן לדוגמה אחיזה, גזירה, כתיבה או כפתור כפתורים בחולצה. כאשר בגילאים מתקדמים יותר כישורי מוטוריקה עדינה מתייחסים ליכולת שלנו לאכול, לצחצח שיניים או לנעול נעליים. שימוש בחוט ומחט לצורך יצירת יצירות אריגה לילדים או רקמה דמויות שונות על בד יכולות לעזור בפיתוח מיומנויות מוטוריקה עדינה אצל ילדים בעזרת עבודה על יצירת תנועות קטנות ומדויקות. מעבר לכך הן יכולות לתרום רבות להתפתחות המוח והקוגניציה היצירתית.

שעת רגיעה – רקמה בהנאה

יתרונות פעילות הרקמה עם הילדים היא שהילד יכול לבחור את מה שהוא רוצה לרקום ולצייר ובכך לפתח את הכישור הרקמה בקלות ולאורך זמן. פעילות הרקמה דורשת ריכוז ודיוק ועל כן גם התאמצו, לכן כדאי תמיד שיהיו ערכות יצירה לילדים בבית. פעילות הרקמה יכולה להיות פעילות מצוינת לילדים כדי לעזור להם להירגע, ללמוד ולפתח אצלם כישורים מוטוריים עדינים וחדשים וכישורים אומנותיים וכמובן גם לבלות איתם זמן איכות יקר מפז. אפשר גם להתפתח ולהתקדם עם הרקמה באמצעות שילוב של רקמת חרוזים. בעולם של ימינו שבו כולנו דבוקים למסך רוב היום, כולל הילדים שאחוזים כל היום בטאבלטים ובפלאפון, אנחנו לא מפתחים את הדמיון, את הביטחון העצמי, את היצירתיות שלנו ועוד וחבל, בעיקר אצל ילדים בגילאי ארבע עד חמש, שאלו הגילאים שבהם הם מפתחים כישורים אלו בצורה הטובה ביותר. 

דמויות ויצירות ברקמה שכדאי להתחיל איתן

כדי לרתום את הילדים לפעולת הרקמה, אשר יכולה להיות קשה יותר מציור בטושים על דף, כדאי להפוך אותה לכמה שיותר קלה בהתחלה. כדי לעשות זאת, כדאי לבחור בדמויות וביצירות אשר לא יהיו מסובכות מידי וכך הילדים יוכלו להשלים אותן באותה פעם שהתחילו לעשות אותן. חשוב לעשות זאת כדי לעודד תחושת הצלחה אצל הילדים וכדי לגרום להם לחזור לפעילות זו. דמויות שיהיה קל ליצור איתן רקמה בהתחלה הן דמויות שאין להן הרבה פרטים וכאלו שלא דורשות טכניקות רקמה מיוחדות כמו פרפר, ציפור, שמש או כוכב לדוגמה. מדובר בציורים שלא דורשים יותר מידי קווים ולכן יהיו קלים לרקמה.

לסיכום

ילדים תמיד רוצים לחקור דברים חדשים ובעיקר להשתמש ברוב החושים שלהם כשהם עושים זאת, אז תוציאו אותם מהמסך ותנו להם פעילות שתגרה אותם ותאתגר אותם. גלו לעצמכם ולילדכם עולם חדש של יצירה ואומנות שתרחיב לכם אופקים ותפיג את השעמום של פעילויות שחוזרות על עצמן. רקמה היא פעילות אשר כל אחד ואחת יכולים לעשות, ואפשר ואפילו כדאי להתחיל וללמוד איך לעשות אותה כבר מגיל כמה שיותר צעיר, כדי לסגל את הכלים לרקמה ולגרום לה להיות קלה יותר עם חלוף הזמן. יתרון נוסף שיש לרקמה הוא הייחודיות של מתנה כזו לדוגמה, כיף גדול לקבל עבודות יצירה שכאלה במתנה מהילדים וגם לתת אותן.

לפוסט הקודם מהו גובלן?
לפוסט הבא רקמה על בד גבינה

הגב

התגובות צריכות לעבור אישור לפני שיופיעו כאן

* שדה נדרש