Loading
דלג לתוכן
מהו גובלן?

מהו גובלן?

בשנים האחרונות חזר אלינו הטרנד של מלאכות יד כמו סריגה, רקמה ותפירה. כל אחד ואחת בבית יכולים לקנות בדים, צמר וסט כלי תפירה וסריגה ולהכין קישוטים יפים לתיק, לכרית נוי או לכובע חמוד וצבעוני לחורף. התחביב הצבעוני והמרגיע של רקמה, ובפרט רקמת גובלן, מתאים למבוגרים וגם לילדים, ואיתו אתם יכולים לקשט את הבית ולהעסיק את הידיים והראש. בואו לגלות את היופי שבאומנות הנקראת רקמת גובלן.

גובלן

"החיים כמעשה רקמה"

מהו גובלן ולמה הוא נקרא ככה?

בימינו, גובלן הוא השם של שיטת אריגה אומנותית, בעיקר של שטיחים, בעבודת יד ובעזרת נול. השם מגיע ממשפחת גובלן הצרפתית, שבמאה ה-15 צבעה אריגים ובדים בדרך ייחודית ויצרה שטיחים מרהיבים שהיו מבוקשים מאוד. אם ביקרתם כבר בכנסת ישראל, ודאי ראיתם במהלך הסיור בטרקלין שאגאל את השטיחים היפים המקשטים את הקירות. אלו הם שטיחי גובלן שנרקמו בשיטת האריגה המיוחדת על ידי האומן היהודי מארק שאגאל עצמו, שעל שמו קרוי הטרקלין.

שלבי יצירת גובלן

השלב הראשון בתהליך היצירה הוא ללמוד את המלאכה. יש אנשים שמכירים את אומנות הרקמה עוד מביתם, וישבו עם סבתא ולמדו את הטכניקה הטובה ביותר, אבל גם מי שאין לו עדיין ניסיון יכול ללמוד את שיטת הרקמה של גובלן בקלות וליצור עיצובים מהממים לבית. כל אחד יכול ללמוד ליצור גובלן או רקמות אחרות – ברחבי הרשת תוכלו למצוא שלל מדריכים לרקמה למתחילים ולמתקדמים, בהתאם ליכולות ולידע שלכם וגם בהתאם לחומרים שאתם משתמשים בהם ולתמונה שאתם מתכננים לרקום.

השלב הבא הוא לחשוב על התמונה שאתם רוצים לרקום ולרכוש את החומרים המתאימים לגובלנים לרקמה – עליהם נרחיב בהמשך. תצטרכו לרכוש את החוטים שייצרו את התמונה בהתאם לצבעים שאתם רוצים, בד שעליו תרקמו את החוטים ומחט מתאימה.

השלב האחרון בתהליך הוא ליישם את הידע שיש לכם וליצור את התמונה היפה שרציתם לרקום. התהליך אינו מורכב ועיקר העבודה הוא בלמידת הטכניקה וביישומה.

חומרים לגובלן: מהם המוצרים שצריך לרכוש?

כדי ליצור את רקמת הגובלן שכבר דמיינתם בראש, אתם צריכים חומרים לרקמה:

· חוט – הנפוצים הם חוטי צמר או חוטי רקמה העשויים 100% כותנה.

· מחט – מחט חדה או קהה, בעלת קוף גדול או קטן בהתאם ליכולת הרקימה שלכם ולצרכים של הבד, החוט והצורה הסופית של הגובלן.

· בד – בדרך כלל בד קנבס. אפשר להכין מגובלן רקמה על בד גבינה ועל בדים נוספים המתאימים לעובי החוט ולהחזקת רקמות. אתם יכולים לרכוש בדים חלקים ולרקום עליהם איזה ציור שתרצו או בדים שיש עליהם סקיצה של איור שתכוון אתכם ליצירת תמונה שנקבעה מראש.

חשוב שתהיה התאמה בין שלושת החומרים – עובי החוט צריך להתאים לעובי המחט ולצפיפות הבד. חוט עבה מדי לא ייכנס בבד צפוף מדי. מדידת הצפיפות של הבד היא לפי מספר החורים בסנטימטר אחד. כמו כן, צריך לבחור את צורת המחט הנכונה בהתאם לצרכים שלכם – יש מחטים קהות, חדות ומעוקלות.

טכניקות יצירת גובלן

לפני שאתם מתחילים, יש ליצור קשר באחד הקצוות של החוט, ואת הקצה השני משחילים במחט. את המחט מכניסים מהצד האחורי של הבד מחור אחד ומשחילים אל החור שמתחתיו, ולאחר מכן חוזרים על הפעולה בשורה. אין הבדל בכיוון הרקמה (ימינה או שמאלה על הבד) כל עוד מתחילים מהצד האחורי ומוודאים שאין חורים שהמחט לא נכנסה אליהם. החוט שאתם משחילים מסתיר את חוט השתי ורואים בתמונה רק את החוט הנרקם. טכניקה זו שונה מטכניקות אחרות שבהן רואים גם את חוטי השתי המאוזנים. אחרי שסיימתם שורה אחת של רקמה ואתם עוברים לשורה שמתחתיה, יש להפוך את הבד שרוקמים עליו ולחזור על פעולת ההשחלה. כשמגיעים לסוף החוט, משחילים אותו פנימה לתוך התפרים ומוציאים את המחט, וכך הקצה השני של החוט מוסתר ביניהם.

זמן איכות עם המשפחה – יצירה בהנאה

כל המשפחה יכולה ליהנות ממלאכת הרקמה. זוהי פעילות מרגיעה המאמצת את המוח ואת הכישורים המוטוריים העדינים, והצבעוניות של החומרים והתוצאה מלהיבים כל אחד ואחת. אם אתם רוצים להתחיל במלאכת היד כדי להירגע אחרי יום מעייף, לפתח תחביב ססגוני ומיוחד או להפעיל את הילדים ולהכניס אותם לתחום – רקמת גובלן היא דרך טובה להתחיל. תוכלו לרכוש ערכות רקמה למבוגרים או לילדים, הנותנות לכם מגוון דוגמאות לרקמה כמו חמסה, פירות וציורים, ולקשט את הבית שלכם. 

לסיכום

גובלנים לרקמה הם אומנות מיוחדת שכל אחד יכול לעסוק בה. הטכניקה אינה קשה ליישום, יש מגוון חומרים בכל מיני מרקמים וצבעים שאיתם אתם יכולים ליצור שטיח קיר שייתן טאץ' צבעוני לבית, ריפוד מהמם לרהיטים או פאצ'ים חמודים לרקום על התיק או הבגדים שלכם. גם ילדים יכולים להתעסק בגובלנים לרקמה ולפתח תחביב ססגוני המפעיל את הידיים והראש.

לפוסט הבא איך ללמוד לרקום מגיל צעיר?

הגב

התגובות צריכות לעבור אישור לפני שיופיעו כאן

* שדה נדרש