Loading
דלג לתוכן
ממקור המילה בעברית ועד לאיך בוחרים אחד כזה: תחביב – כל מה שרצית לדעת עליו! - תחביבן

ממקור המילה בעברית ועד לאיך בוחרים אחד כזה: תחביב – כל מה שרצית לדעת עליו!

רוצים למצוא פעילות חדשה ואיכותית שתמלא לכם את שעות הפנאי, ותעזור לכם לפתח את עצמכם? רוצים להדק את הקשרים החברתיים שלכם או סתם מחפשים מה לעשות עם האנשים הקרובים אליכם כשמשעמם? נשמע שאתם צריכים תחביב חדש, ובדיוק בגלל זה כתבנו עבורכם מדריך שיוכל לעזור לכם לדעת עוד קצת על הנושא ולמצוא את התחביב המושלם בשבילכם. בואו נצא לדרך

ידיים מרימות תחביבים

אם יש לך תחביב - כל בעיה נראית כיצירה

תחביב – הגדרה מילונית

אז לפני שאנחנו צוללים לעולם הקסום ומלא האפשרויות של התחביבים, ננסה להבין רגע מה זה בכלל תחביב בהגדרה המילונית היבשה. ובכן – תחביב הוא פעילות כלשהי הנעשית מתוך הנאה בזמן שעות הפנאי, ואיננה נעשית למטרת רווח כלכלי. אלא פשוט לכיף.

!?קיימים היום עוד תחביבים

התשובה היא – כן! למרות שאנחנו נמצאים בעידן שבו המסכים, והטלפונים הניידים בפרט, משתלטים עלינו ובעיקר על הדור הצעיר יותר, אין ספק שאנחנו יכולים למצוא לא מעט אנשים שלא מוכנים לוותר על פעילות שמשפרת אצלם מיומנות כלשהי או יכולת, וכמובן פשוט מסבה הנאה וכיף.

סוגי תחביבים

עולם התחביבים הוא עולם רחב ומגוון מאוד, וניתן להצביע על אין ספור תחביבים שאנשים בוחרים לאמץ לעצמם. חלק מהתחביבים מוכרים ונפוצים, ואהובים בקרב לא מעט אנשים כבר במשך שנים רבות, ואילו אחרים נחשבים לנישתיים ולנדירים יותר. באופן כללי, אפשר לסווג את התחביבים השונים לכמה קבוצות:

תחביבים יצירתיים

נתחיל בסוג נפוץ ואהוב במיוחד, אצל ילדים ומבוגרים כאחד. תחביבים יצירתיים למעשה כוללים את כל מה שקשור למלאכת יד ול-DIY ("עשה זאת בעצמך"). אנחנו מדברים כאן למעשה על ערכות יצירה למיניהן – למבוגרים או יצירות לילדים, בנייה והרכבה של חפצים כמו רהיטים אבל כמובן גם הרכבת פאזלים, גילוף בעץ, פיסול בחומרים שונים, אריגה, תפירה וסריגה (כמו למשל אריגה לילדים, סריגת צעיפים, ערכות רקמה או תפירת בובות), ציור, שרטוט, צביעה חופשית או צביעה לפי מספרים, קיפולי נייר, מוטוריקה עדינה כמו יצירה עם חרוזים או ציור יהלומים וכך הלאה.

בתחביבים יצירתיים אנו מביעים למעשה את היכולת האומנותית היצירתית שלנו, מרגיעים את הנפש והמחשבות באמצעות פעילות שיכולה להימשך לאורך שעות ארוכות של כיף והנאה, שמים דגש על שילוב בין מרקמים, צבעים וחומרים – ומפעילים כמה וכמה חושים בו זמנית. ולבסוף, כמעט תמיד, אנו נשארים עם תוצר שיזכיר לנו את היכולות האומנותיות שלנו.

ידיים מרימות תחביבים

תחביבים קוגניטיביים

נעבור לתחביבים שקשורים לחשיבה ולהרחבת הידע בעיקר. אחד התחביבים הקוגניטיביים הנפוצים ביותר הוא הקריאה. ואנחנו מדברים כאן על כל סוג של מקור – החל בספרות יפה, שירה, כתיבה יצירתית, ועד קריאת מאמרים אינפורמטיביים, ספרי עיון, עיתונים, ובלוגים. לתחביבים האלו מצטרפת גם הכתיבה, וגם פה מדברים על כל סוג של כתיבה – כתיבה יצירתית כמו שירה ופרוזה, כתיבת בלוגים ומדריכים, וכמובן גם כתיבת יומן אישי. כמו כן, אפשר לכלול כאן גם לימודי שפות זרות, משחקי קופסה מעוררי מחשבה, תיכנות וכתיבת קוד, פתירת תשבצי היגיון, תשחצים או סודוקו – ופשוט למידה, עצמאית או לא, מכל סוג שהיא.

תחביבים קוגניטיביים דורשים מאיתנו ריכוז, מחשבה ויכולת למידה, ולאורך זמן יכולים לשפר לא מעט את היכולות הקוגניטיביות שלנו, כמו הזיכרון, לאורך זמן, וכן לחדד את החשיבה, לפתוח אותה לתחומים חדשים ולהרחיב את הידע הכללי.

תחביבים ספורטיביים

נסיים בתחביבים שהופכים לא פעם למרכז החיים של אנשים מסוימים, ואף לעיסוק מרכזי בחייהם. תחביבים ספורטיביים הם למעשה כל פעילות המתמקדת ביכולות הפיזיות של הגוף שלנו. אנחנו מדברים כאן על כל סוג של ספורט: ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים, משחקי כדור למיניהם כמו כדורסל וכדורעף, טיפוס קירות, גלישת גלים, הרמת משקולות, אומנויות לחימה על כל סוגיהן, כמו ג'ודו וקראטה, ועוד ועוד. בתחביבים האלה אפשר לכלול גם טיולים בטבע וכל מיני פעילויות אקסטרים אחרות, ופעילויות תנועתיות כמו ריקוד ויוגה.

תחביבים ספורטיביים הם לרוב שילוב של תחרותיות והישגיות, ומשלבים בתוכם מיומנויות גופניות ופיזיות אבל גם מנטליות. כדי להתמיד בתחביב לאורך זמן, יש צורך בחוזק מנטלי, כוח רצון, פיתוח מוטיבציה ויכולת התעלות על קשיים.

ידיים מרימות תחביבים

!כל תחביב הוא שילוב של כמה עולמות

אז נכון, רשימת התחביבים שקיימים כיום היא ארוכה בהחלט וכנראה שלא נוכל לציין את כולם, ולמרות שאפשר לסווג את רובם תחת כמה קבוצות עיקריות – דבר אחד בטוח, והוא שכל פעילות יכולה להשתייך לכמה סוגים בו-זמנית. ניקח לדוגמה הרכבת פאזלים. מצד אחד, זה מובהק שמדובר בתחביב יצירתי, אבל בהחלט אפשר לומר שזהו גם תחביב קוגניטיבי. כמעט כל אחד שניסה להרכיב פאזל מאתגר ומורכב יוכל להעיד על המחשבה הרבה שהשקיע המהלך ההרכבה.

?איך אדע איזה תחביב מתאים לי

בין שיש לכם תחביב שנשאר איתכם שנים, ובין שעדיין לא מצאתם אחד כזה – כנראה שאתם מחפשים מפעם לפעם תחביב חדש שיוכל לתת לכם סיפוק והנאה בשעות הפנאי שלכם. אין ספק שחיפוש אחר תחביב שיתאים לנו באופן מדויק יכול להיות די מאתגר לעיתים, וכמעט תמיד מדובר בניסוי וטעייה.

הטיפ הכי טוב שנוכל לתת לכם הוא פשוט להתנסות. תנסו דברים חדשים, תבדקו מה מתאים לכם ותאמצו מה שמאתגר אתכם ומסב לכם הנאה רבה. ואם תרצו להפוך את התהליך לקל ופשוט יותר, כדאי שתבינו קודם איזה טיפוס אתם – ואילו אנשים תחביבים אתם: התחביבן הספורטיבי, התחביבן היצירתי או התחביבן הקוגנטיבי?

שאלון תחביבן

בדיוק בשביל לעזור לכם להבין הכנו לכם שאלון קצרצר ונחמד. כל מה שצריך לעשות הוא לענות על כל אחת מהשאלות, ובסוף לסכום את כל הניקוד על פי מספר התשובה – ולגלות איזה תחביבן אתם. אז בואו נתחיל!

?איך אתם מגדירים את עצמכם

א. אוהבים להישאר בתנועה, לזוז, להפעיל את הגוף
ב.מעדיפים לשבת, להעמיק ולהתרכז בפעילות מפתחת מחשבה
ג. אוהבים ליצור דברים חדשים

?נותנים לכם כדור – מה אתם עושים איתו
א. מקפיצים אותו על הרגל או מחפשים את הסל הקרוב כדי לקלוע
ב. מנסים לחשב את הנפח שלו או מאיזה חומר הוא יוצר
ג. לוקחים צבעים וכלי יצירה ויוצרים ממנו משהו חדש

?מה הייתם לוקחים איתכם לאי בודד

א. גלשן
ב. ספר טוב, כתב עת או חוברת תשבצים
ג. דף, עיפרון ומחק

?יש לכם יום הולדת. מהי המתנה האולטימטיבית עבורכם

א. נעלי ריצה חדשות או בגדי דרייפיט
ב. שחמט ומדריך מקיף איך לשחק
ג. ערכת יצירה של הרכבה, כמו פאזל במתנה או פיקסל ארט (או גם וגם!)

!ועכשיו – לתוצאות

לאחר שעניתם על השאלות, סיפרו את הניקוד שלכם כאשר: א=1 ב=2 ג=3, ותגלו איזה תחביבן אתם:

התחביבן הספורטיבי: 6−1

אתם כנראה טיפוס שאוהב לזוז ולהישאר בתנועה. אם עדיין לא התנסיתם בפעילות שכזאת, זה הזמן לנעול את נעלי הספורט, ללבוש משהו נוח – לצאת לריצה, לקנות אופניים חדשים או לצאת לטיול בלתי נשכח.

התחביבן הקוגניטיבי: 11−7

ריכוז, חשיבה וידע הם השם השני שלכם. ייתכן שלקרוא ספר ארוך וטוב ישאיר אתכם בשעות של ריכוז והנאה, ותיקחו כל אתגר קוגניטיבי כחוויה!

התחביבן היצירתי: 12

הניקוד שלכם יצא הגבוה ביותר? כנראה שאתם טיפוסים יצירתיים במיוחד, שלא מפספסים הזדמנויות ליצור ולעבוד בידיים. נסו לרכוש ערכת יצירה מעניינת, והיכנו לשעות של ריכוז והנאה.

הצעד הראשון להיות תחביבן

אז עכשיו, כשאתם מכירים לא מעט אפשרויות לתחביבים חדשים ומהנים, ואולי גיליתם איזה סוג של תחביבן אתם (ואולי אתם בכלל שילוב של הכול מהכול!) – זה הזמן להתחיל. אם התחביב שלכם ספורטיבי – תמיד תוכלו להתאמן בו לבדכם או בכלל כחלק מקבוצה של חברים או מתאמנים אחרים; אם מה שעושה לכם את זה הוא ספר טוב או סודוקו – עומדות לפניכם אין ספור אפשרויות ברחבי האינטרנט וכמובן בחנויות; ואם אתם אנשים שמחפשים אחר יצירה, מה שאתם צריכים זה חנות תחביבים שתוכל לספק לכם יצירות אומנותיות ומאתגרות.

לפוסט הקודם הרעיונות שלא חשבתם עליהם למתנה לילדה בת 9!
לפוסט הבא איך לפתח יצירתיות? המדריך המלא!

הגב

התגובות צריכות לעבור אישור לפני שיופיעו כאן

* שדה נדרש