Loading
דלג לתוכן
תרפיה באומנות - תחביבן

תרפיה באומנות

כבר מגיל הרך נחשפים קטנטנים ליכולות יצירתיות שונות, ובעיקר לציור. הציור הופך לחלק מעולמם, וחוץ מזה שהוא תחביב יצירתי שלא מעט אוהבים לעסוק בו, הוא גם אמצעי המאפשר לבטא נושאים המעסיקים אותם. ומכאן צמחה גם ההבנה שניתן להפוך את היצירה לכלי טיפולי, המאפשר דרך להתמודדות עם מגוון קשיים שאיתם ילדים מתמודדים. אם כן, מה עוד צריך לדעת על שיטת הטיפול הזו וכיצד היא עשויה לסייע?

תרפיה באומנות

האמנות היא פינה של הטבע כפי שהיא נראית דרך המזג האישי (אמיל זולה)

?מהי תרפיה באומנות לילדים

תרפיה באומנות או טיפול באומנות היא שיטת טיפול פסיכולוגית ובמהלכה נעשה שימוש במגוון טכניקות אומנותיות ובהבעה וביצירה, דוגמת ציור ופיסול. מטרת הטיפול היא לסייע למטופלים, ובמקרה הזה לילדים, להתמודד עם מצבים מאתגרים בחייהם, מצבי מתח, להתמודד עם קשיים רגשיים, אירועים טראומתיים, וכן לשפר באופן כללי את איכות החיים. באמצעות השימוש באלמנטים ואמצעים אומנותיים, המטופל מעבד למעשה תכנים פנימיים ומביע את רגשותיו דרך היצירה, וכן מבטא אותם באופן מילולי בעזרת המטפל.

תרפיה באומנות לילדים

?תרפיה באומנות - למי זה מתאים

טיפול של תרפיה באומנות מתאים גם למבוגרים וגם לילדים, כאשר הפונים בעיקר לשיטת הטיפול הזו הם מי שחווה קשיים רבים מסוגים שונים, וכעת מעוניין לטפל בהם. עם זאת, הטיפול יכול להתאים גם לכל מי שמעוניין לחקור את החוויה האישית שלו ולהרחיב אותה. תרפיה באומנות יכולה להתקיים הן במסגרת קבוצתית והן במסגרת אישית, של מטפל מול מטופל. כשזה נוגע בילדים, יש טיפולים שיכולים להתקיים יחד עם הוריהם – הכול תלוי בצורכי הילד או הילדה ובמטרות הטיפול.

?כיצד תתרום תרפיה באומנות לילד שלך

תרפיה באומנות יכולה לסייע במגוון דרכים למי שמטופל בה, ובפרט לילדים.

עידוד הביטחון של הילד

לביטחון העצמי יש תפקיד בלתי מבוטל בחיינו, כל שכן בעולמם של הילדים. ביטחון עצמי ירוד בקרב ילדים יכול להשפיע עליהם בתחום הלימודי, החברתי והתפקודי. אם כן, טיפול באומנות יכול לסייע לילד לחזק את הביטחון העצמי שלו ע"י עיבוד תכנים רגשיים בסביבה אמפטית, חיזוק היכולת האישית וחוויות הצלחה.

חיזוק המיומנויות הבין אישיות

במהלך הטיפול באומנות נוצר קשר בין המטפל לילד או לילדה, וזאת מתוך העיסוק ביצירה אשר יוצר ביניהם קשר רגשי. במהלך התהליך, הילד יכול להרגיש שהמטפל מבין אותו על שלל רגשותיו, וחש כי הוא זוכה גם לאמפתיה. אם כן, זוהי הזדמנות להתנסות בקשר בין אישי משמעותי, שעשוי לסייע במיומנויות בין אישיות של הילד מול אחרים, כמו חיזוק האמון, התמודדות עם תסכולים בקשרים, קשיים חברתיים וכך הלאה.

פיתוח היצירתיות

לצד ההיבטים הטיפוליים והרגשיים בתרפיה באומנות, סוג הטיפול הזה מאפשר לילד או לילדה גם לפתח יצירתיות, בשל ההתנסות בעבודה עם חומרים שונים, מרקמים, צבעים, פעילויות וכך הלאה. משום שהאפשרויות לפעילויות ויצירות הן מגוונות ביותר בטיפול באומנות, הילד יכול לפתח גם שלל יכולות נוספות. כך למשל, הרכבת פאזלים לילדים אופאזלים לצביעה, כמו גם אריגה לילדים וכן רקמה לילדים, הן רק דוגמאות בודדות לפעילויות יצירה אשר יכולות לחזק את יכולת הקואורדינציה והמוטוריקה העדינה של הילד, ובנוסף לאפשר לו להיחשף לעולם יצירתי מגוון ומרתק.

ציור גואש עם כף היד

?איך ואיפה אפשר לטפל בשיטת תרפיה באומנות

כיום יש מגוון מכונים טיפול וכן מטפלים המציעים טיפול באומנות לילדים. כשפונים למטפל או מטפלת באומנות, חשוב לוודא שמדובר במטפל מקצועי ומנוסה, אשר מתמחה בעבודה עם ילדים ובני נוער, כדי יוכל לתת לילדכם את הטיפול המדויק בעבורו כחלק מתוכנית הטיפולים והמפגשים.

לסיכום

בשורה התחתונה, טיפול באומנות או תרפיה באומנות היא דרך יעילה לטיפול במגוון קשיים רגשיים, חברתיים, תפקודיים וכדומה. לצד הערך הטיפולי, לשיטה הזו יש חשיבות גם מבחינת פיתוח היצירתיות והעשרת העולם הפנימי של הילד או הילדה. בהצלחה!

לפוסט הקודם רעיונות תעסוקה לפנסיה שלא ישאירו לכם זמן לנכדים!
לפוסט הבא מהי קואורדינציה ואיך זמן יצירה יתרום לשיפורה?

הגב

התגובות צריכות לעבור אישור לפני שיופיעו כאן

* שדה נדרש