Loading
דלג לתוכן
מהי קואורדינציה ואיך זמן יצירה יתרום לשיפורה? - תחביבן

מהי קואורדינציה ואיך זמן יצירה יתרום לשיפורה?

קואורדינציה היא למעשה שם כולל למגוון יכולות שלנו לבצע פעולות פשוטות ומורכבות, אשר חיוניות במיוחד להתנהלות יום יומית תקינה. פיתוח קואורדינציה ושיפור יכולות מוטוריות הם מיומנויות הנרכשות פעמים רבות עוד בגילי הינקות והילדות, ולכן חשוב לשים עליהן דגש במיוחד בתקופה זו. אם כן, כיצד ניתן לשפר את הקואורדינציה ואיך יצירה קשורה לכל זה? על כך בעמוד הזה

בובות עץ מעל שלט קוארדינציה

קוֹאוֹרְדִינַצְיָה : תיאום, התאמה, סיגול

?מהי קואורדינציה ואיך היא מתבטאת

קואורדינציה היא תיאום בין מערכת העצבים לבין מערכת השרירים ואיברי התנועה. או במילים פשוטות יותר, קואורדינציה היא היכולת שלנו לבצע פעולות פשוטות ומורכבות. הקואורדינציה באה לידי ביטוי כמה יכולות:

התמצאות במרחב

קואורדינציה היא תיאום בין מערכת העצבים לבין מערכת השרירים ואיברי התנועה. או במילים פשוטות יותר, קואורדינציה היא היכולת שלנו לבצע פעולות פשוטות ומורכבות. הקואורדינציה באה לידי ביטוי כמה יכולות:

תיאום עין יד

שמירה על שיווי משקל מתבצעת באמצעות שמירה על יציבות הגוף ועל מרכז הכובד. יכולת זו אפשרית הודות להפעלת מספר מערכות תחושה ותנועה בגוף. תנועה שבה יכולת שיווי המשקל מתבטאת היא למשל עמידה על רגל אחת, הליכה על קו צר ומוגדר ופעילויות ספורט שונות, דוגמת גלישה ורכיבה על אופניים.

שיווי משקל

תיאום עין-יד היא היכולת ליצור קואורדינציה בין תנועת היד לבין המידע המתקבל באמצעות העיניים, כלומר הראייה. מה שזה אומר בפועל, זה שמתבצע תיאום בין העין הרואה לבין הפעולה שמתבצעת ע"י היד. יש לא מעט מיומנויות המתבססות על תיאום עין יד, כמו למשל שימוש בכלים שונים דוגמת מספריים, כתיבה, ציור, נגינה, משחקי ספורט וכך הלאה.

סנכרון בתנועות

קואורדינציה מתבטאת גם ביכולת לשלב בין כמה וכמה פעולות פשוטות, לכדי פעולה מורכבת. כך למשל, בזמן ריקוד או ביצוע תרגילי כושר גופני או אימוני כושר מסוימים, כמו באימוני "קרוספיט" לדוגמה.

?כיצד ניתן לשפר קואורדינציה לילדים

פיתוח מיומנויות מוטוריות הוא חשוב בעבור מספר לא מבוטל של פעילויות בחיינו – והוא חשוב במיוחד בעבור ילדים, שכן מדובר בחלק חשוב מאוד בהתפתחות של כל ילד וילדה. המיומנויות הללו מתבטאות בכל תחומי חייהם – החל באכילה ושתייה עצמאיים, ועד היכולת שלהם לכתוב, ובשורה התחתונה הן מאפשרות להם ללמוד ולצמוח, להשתלב בפעילויות חברתיות, לימודיות וספורטיביות. משום כך, חשוב לטפח בהם את היכולות האלה וליצור בעבור הילד את כל התנאים לשיפורן.

קושי במוטוריקה עדינה או גסה יכול להתבטא עוד מגיל הינקות במצבים שונים, כמו למשל היכולת של התינוק לייצב או להחזיק את ראשו. במקרה שבו אתם חוששים שיש קושי בקואורדינציה או ביכולות המוטוריות של ילדכם, חשוב לפנות לייעוץ מקצועי כדי להבין כיצד יש לפעול. עם זאת, חשוב שתדעו שיש כמה פעילויות שפשוט תורמות לשיפור המיומנויות המוטוריות והקואורדינציה.

זמן יצירה לשיפור הקואורדינציה לילדים

נתחיל בזמן יצירה, שהוא בעל פוטנציאל בלתי מבוטל לשיפור הקואורדינציה והמוטוריקה בקרב ילדים. יצירה, מלבד היותה תחביב מהנה ונעים, היא דרך מצוינת לפתח יצירתיות בקרב ילדים (וכמובן גם בקרב מבוגרים), ויש לה השפעה גם על פיתוח המיומנויות המוטוריות של הילד. הינה כמה דוגמאות לערכות יצירה הדורשות מיומנויות שונות של כף היד, כמו גם תיאום עין יד:


אריגה לילדים – אריגה לילדים יכולה לסייע בשיפור מגוון יכולות מוטוריות שונות. ערכות היצירה של רקמה לילדים כוללות שלל תוצרים צבעוניים עם דמויות ודוגמאות המתאימות במיוחד לילדים. הן מגיעות עם כל מה שצריך בעבור הפעילות, כולל מחט לאריגה, חוטים, קנבס מודפס והוראות.


צביעה – צביעה באמצעות כלי כתיבה שונים, דוגמת עפרונות, טושים וצבעים, יכולה לחזק את היכולת המוטורית, במיוחד כששמים דגש על אחיזה נכונה ואי יציאה מהקווים המוגדרים. בעבור ילדים בוגרים יותר ומתבגרים אפשר ללכת על צביעה לפי מספרים המותאמת לרמת הקושי שלהם, מה שיאפשר להם להתאמן בצביעה מדויקת ללא יציאה מהקווים ועבודה על פי הוראות מדויקות.


הרכבת פאזלים – לפאזלים לילדים יש פוטנציאל לשפר את המוטוריקה הגסה של ילדכם, את הקואורדינציה ואת האבחנה החזותית. יש מגוון רחב של פאזלים מיוחדים המותאמים במיוחד לילדים, ויכולים לשפר נוסף על כך שלל מיומנויות נוספות, כמו את הזיכרון ואת יכולת תשומת הלב לפרטים הקטנים.

בובות עץ מעל שלט קוארדינציה

פעילות גופנית לשיפור הקואורדינציה לילדים

פעילות גופנית היא חשובה בכל גיל ובכל מצב, ובין שלל היתרונות שהיא מספקת לנו – יש לה פוטנציאל גדול גם לשפר את הקואורדינציה של ילדנו ואת יכולת המוטוריקה הגסה שלהם. שיפור הקואורדינציה יכול להתבטא בפעילויות פשוטות, כמו למשל הקפצת כדור בידיים או הקפצתו על הרצפה, מה שמשלב עבודת ידיים ועיניים. ניתן לאתגר את הילד ולשלב בהקפצת הכדור למשל עמידה על רגל אחת, מה שמאפשר גם חיזוק של שיווי המשקל. נוסף על כך, כל פעילות ספורטיבית שהיא יכולה לשפר שלל מיומנויות – החל בהליכה וריצה, דרך שחייה ועד רכיבה על אופניים, ולכן כדאי למצוא יחד עם הילד או הילדה את הפעילות המסבה להם הנאה.

לסיכום

לרוב ניתן לשפר את הקואורדינציה ואת היכולות המוטוריות השונות בעיקר בגילים הצעירים, באמצעות שלל פעילויות ותרגילים. במקרים של עיכוב התפתחותי או קשיים ניכרים ביכולות הללו, חשוב לפנות לבעל מקצוע שיוכל לתת סיוע מקצועי. לצד זאת, חשוב לזכור שיש מגוון פעילויות שיכולות לשפר את היכולות הללו, וניתן לבצע אותן בכל גיל ומצב, כמו יצירה ופעילות גופנית. בהצלחה! 😊

לפוסט הקודם תרפיה באומנות
לפוסט הבא רקמה למתחילים: לא רק חלומות, איך להתחיל לרקום?

הגב

התגובות צריכות לעבור אישור לפני שיופיעו כאן

* שדה נדרש